تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

مواد تشکیل دهنده نایلکس اغلب فقط پلی اتیلن سنگین نیست ولی حداقل ٨٠ درصد‏ مواد تشکیل دهنده آن پلی اتیلن سنگین است و بقیه پلی اتیلن سبک است که دلیل استفاده این ٢٠ درصد ، خاصیت براقی، دوخت پذیری بهتر و لطافت نایلکس است.

نایلکس و نایلون کدامند؟ تفاوت نایلون و نایلکس چیست؟

 

در کشور ما نایلکس همان فیلم پلی اتیلن سنگین است که بیشتر به شکل پلاستیک های رکابی فروشگاهی مورد مصرف قرار می گیرند. در کشورهای دیگر نایلکس یا نایلون به این معنا نیستند و اینکه چگونه و چه زمان این محصولات این گونه نام گذاری شدند منبع موثقی در دست نیست ولی یکی از همکاران در شرکت پنگوئن پلاست می گوید که این نام را زمانی که آقای منوچهری (موسس شرکت نایلکس) در سال ١٣٥٥ آغاز به کار کرده روی محصولات خود گذاشته و از آن به بعد این محصول با این نام خوانده شد، چه این موضوع درست باشد چه نادرست، در کشور ما نایلکس و نایلون این معنا را پیدا کرده است.


مواد تشکیل دهنده نایلکس اغلب فقط پلی اتیلن سنگین نیست ولی حداقل ٨٠ درصد‏ مواد تشکیل دهنده آن پلی اتیلن سنگین است و بقیه پلی اتیلن سبک است که دلیل استفاده این ٢٠ درصد ، خاصیت براقی، دوخت پذیری بهتر و لطافت نایلکس آن است. 

در گذشته بیشتر پلاستیک های فروشگاهی و کیسه زباله ها تشکیل شده از پلی اتیلن سبک بودند که این روزها جای خود را به پلی اتیلن  سنگین یا همان نایلکس خودمان داده اند.

 

پلی اتیلن سبک را بیشتر همکاران و مصرف کننده ها "نایلون" می نامند و محصولاتی که در بازار می توان به آنها اشاره کرد: 

 

نایلون های گلخانه ای

نایلون حبوباتی

نایلون شیرینگ 

نایلون چاپی دسته بنددار

نایلون حبابدار

 

اما تفاوت نایلکس و نایلون 

 

تفاوت نایلون و نایلکس در ظاهر این است که نایلون شفاف و براق و نرم است ولی نایلکس خشک و مات و در تولید، نایلکس را می توان با ضخامت بسیار کم و فوق العاده نازک که تعداد هر برگ در یک کیلو زیاد است تولید کرد اما برای نایلون به این راحتی نمیتوان جنس نازک تولید کرد. 

 

برای نایلکس می توان محصولات زیر را مثال زد: 

 

سفره یکبار مصرف

کیسه زباله رولی

نایلکس های فروشگاهی

کیسه فریزر

نایلکس چاپی رکابی

دستکش یکبار مصرف

 

در آخر یک مثال عامیانه برای تفاوت این دو میزنیم که راحت تر قابل درک باشد، پلاستیک هایی که نرم هستند و وقتی مچاله میکنیم کمتر صدا میدهند نایلون هستند، و آنهایی که بعد از مچاله شدن صدا میدهند ( به اصطلاح خش خش میکنند ) نایلکس هستند. 

 

شایان ذکر است، این واژه ها بین بنکدارها، تولیدکنندگان و فروشندگان نایلون و نایلکس در ایران رواج دارد و از نظر علمی فاقد اعتبار می باشد و نام علمی دیگری دارند. برای مثال در دنیا به نایلکس رکابی،

T-Shirt bag می گویند.


جهت خرید انواع کیسه های مشمایی، جهت کابرد های مختلف و ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.