چرا وجود کیسه زباله مخصوص در خودرو ها یک ضرورت زیست محیطی است؟

چرا وجود کیسه زباله مخصوص در خودرو ها یک ضرورت زیست محیطی است؟

یاداشت _ دکتر برهان ولدبیگی - بخش اول / ما جمعی از "فعالان زیست محیطی منطقه اورامان" در استان کرمانشاه ، از حدود یکسال قبل تاکنون تلاش نموده ایم تا توجه همه شهروندان و نهادهای دولتی و عمومی را به مشکل موسوم به "زباله های کنار جاده ای"جلب نماییم. متاسفانه باید بگویم که این "مشکل" و "تبعات منفی آن بر سلامت انسان و سایر زیستمندان و محیط زیست آنها"، سال ها است که  بشدت مورد "بی توجهی" شهروندان و دولتیان می باشد. یادمان باشد که "بی توجهی" به یک "معضل"به معنای "کم اهمیت بودن" یا "نبود" آن مشکل نیست. بدون شک تا زمانی که شهروندان و دولتیان نسبت به این مشکل  بی توجه یا کم توجه باشند، سلامت عمومی و سلامت محیط زیست کماکان در معرض تهدید خواهد بود.

 

در راستای رسیدن به این هدف(جلب توجه شهروندان و دولتیان به این مشکل و تبعات منفی آن)،"ما" در طول بهار و تابستان سال1369 ،در"اولین گام" و به عنوان یک "اقدام سمبولیک"، سه کیلومتر از جاده واقع در خروجی روستای  گردشگری شمشیر تا "گردنه شمشیر"را انتخاب نمودیم تا آنرا  از "زباله های کنار جاده ای" پاکسازی کنیم.

 

در مجموع و در یک فاصله حدودا سه ماهه با مشارکت "ما" و همراهی و همکاری مالی و لجستیکی بسیاری از شهروندان داوطلب ،نهادهای عمومی و برخی ادارات دولتی مرتبط:

 

●این مسیر 4 بار از این نوع زباله ها پاکسازی گردید.

 

●همه گارد ریل ها و نیوجرسی های موجود در مسیر شستشو داده شده و رنگ آمیزی گشته و بروی آنها بجای شعارهای"بد ریخت و نامناسب قبلی" ، شعارهای "زیست محیطی آگاهی بخش و هشدار دهنده" نوشته شد.

 

●چهار عدد زباله دانی و نخاله دانی موجود در مسیر انتخابی تعطیل و مسدود شده و جای آنها به فضایی مناسب و مسطح موسوم به "پلاتفرم" تبدیل گشت. اکنون در این پلاتفرم ها شهروندان و گردشگران به آسانی توقف نموده و بجای مواجهه با "بوی تعفن زباله ها و نخاله ها"("آلودگی بویایی") با چشم انداز های  زیبای دامنه های کوهستان "شاهو" (از جمله روستای شمشیر  و  جنگل های باغی اطراف آن) روبرو می شوند.

 

●گزارش کامل این اقدام در قالب  پاورپوینت و فیلم به اعضای شورای بهداشت شهرستان پاوه(از جمله فرماندار) و فعالان زیست محیطی منطقه ارائه گردید."گزارش مکتوب و مصور" این اقدام بعد از تدوین نیز در آینده جهت اطلاع عموم منتشر خواهد شد.

 

●مقرر است تا در فصل درختکاری ، حاشیه های این پلاتفرم ها با استفاده از تنوع گیاهی منطقه ، نهال کاری گشته و تخریب های گذشته، بازسازی شوند.

 

●مقرر است تا در آینده شورا و دهیاری شمشیر با هماهنگی ادارات دولتی مرتبط (از جمله اداره راهداری و گردشگری پاوه) از فضای پلاتفرم ها به نحو شایسته ای استفاده کنند


برای ثبت آگهی رایگان به سایت شهر24 مراجعه کنید.

سایت شهر24 مرجع آگهی های رایگان.با سایت شهر24 دیده شوید.